Az elektromos autózás népszerű elterjedése lassan, de biztosan elhozza magával az elsődleges felhasználói tapasztalatokat, szakértői tanácsokat. Ezzel párhuzamosan sajnos gyakori tévhitekkel is tele az internet, ami sokakat elbizonytalanít. Minden erőforrásnak – legyen az belsőégésű, elektromos, hibrid vagy más alternatíva – megvan a maga előnye és hátránya. Ebben a blogban tisztázni szeretnénk a félreértéseket és felvázolni a valóságot, hogy minden villanyautó iránt érdeklődő könnyen dönthessen a vásárlás előtt.
Az itt vázolt praktikák és javaslatok minden elektromos autóra igazak, ezért XEV YOYO esetében is hasonlóan kivitelezhetőek.
Lássuk hát először, miért is lehet ellenségünk a tél?
A téli alacsony hőmérséklet kihívást jelent az autóknak, függetlenül a működési elvüktől. Míg a hagyományos járművek esetében ez indítási és működési nehézségeket jelentett, addig a villanyautóknál más szempontok sérülhetnek. Maradva a villanyosoknál, a hideg időszak megterheli az akkumulátort, ami az ilyen típusú gépek szívét jelenti. A kocsikba szerelt akksi a mozgatás mellett, a különböző elektronikai berendezések működésért is felelősek. A villanymotorok hatásfoka lényegesen magasabb a belsőégésű motorokénál, ami télen azért kellemetlen, mert az utastér fűtését nem tudjuk a meghajtást biztosító motor hulladékhőjével biztosítani, így a fűtés szintén az akku kapacitását emészti. Tehát a zordabb időjárási ingadozás hatására a fűtést is gyakrabban és hosszabb távra kapcsoljuk be, ami pedig nagyobb mértékben csökkenti az akkumulátor kapacitását. A hatótáv mértékét más apró, de szükséges elemek is mérséklik, mint például a világítótestek, amik a téli időszakban a korai sötétedés miatt tovább világítanak.
Fontos még kitérni a töltésre is, mivel télen a töltési idő is kitolódik, ami annak köszönhető, hogy az akkumulátor lassabban veszi fel a szükséges energiát. Érdemes kiemelni, hogy egyáltalán nem jelent jó megoldást az sem, ha a gyorstöltőre akasztjuk minden hasonló esetben a kocsinkat. A rapid energiafelvétel racionális választás lehet, de mégis szem előtt kell tartani, hogy ez a gyakori eljárás megterheli a gép szerkezetét a külső hideg hatására. Vagyis többet árthatunk vele!
Kicsit kitérve a fizikára, elmondható, hogy a hideg levegőnek magasabb a közegellenállása, így megemelkedik a fogyasztás. Ez persze városban a lassú tempónál kevésbé érezhető, de országúton és autópályán jelentős is lehet. Ahogy a téli guminak nagyobb a gördülési ellenállása, amit tovább növel a gyakran nedves, havas, szennyezett útburkolat.
A makacs tények után jöjjenek a bevált módszerek!
A tényleges hatótáv a jármű villanymotorjának terhelés intenzitásától, a jármű sebességétől, súly terhelésétől, a terepviszonyoktól, a külső hőmérséklettől is függ.
- Ez XEV YOYO esetében azt jelenti, hogy a kis méret igenis előnyünkre válhat, ahogy a kisebb akkupakk is pozitív elbírálást biztosít számunkra a téli utazás során. Az átlagos hatótáv olyan 80-100 km közé tehető, vagyis nem figyelhető meg drasztikus változás!
Az elektromos autók többsége rendelkezik előfűtési lehetőséggel. Csatlakoztatott töltőkábellel külső áramforrásról fűthető fel az utastér és jégmentesíthető a szélvédő. Nem csak komfortosabb, de biztonságosabb is meleg autóval indulni, és a hatótávnak is jót tesz, ha nem az akkuból fűtjük fel az autót.
- A könnyen és praktikusan tölthető XEV YOYO ismét egy jó választás!
Beprogramozott előfűtésre is biztosíthat lehetőséget az elektromos autó, ami nagyban megkönnyíti az útra kelést. Nincsenek többé jégkaparós problémák, vagy lefagyott ujjak!
- Erről az opcióról XEV YOYO esetében kérjük érdeklődjön szakértőinknél!
A szabad ég alatti parkolás, főleg éjjel komoly hátrányokhoz vezethet bármilyen autó esetében. Javasoljuk a fedett hely biztosítását, a lehető legjobb választás egy fűtött garázs, azonban ha erre nincs lehetőség, már egy télre specifikált takaróponyva is képes biztos védelmet nyújtani.
- A ponyvák ára függ az autó méretétől, vagyis megint plusz pont jár XEV YOYO-nak, ezért a jellemzőjéért!
XEV YOYO a fentebb közölt praktikák alkalmazásával egy valódi társ lehet télen is. Természetesen nagyobb odafigyelést és elővigyázatosságot igényel, viszont ez igaz minden más elektromos autóra is. De gondoljunk csak bele, hogy egy hagyományos modellel sem lehetünk előbbre, hiába a nagyobb “hatótáv”, ha az indítást egy belsőégésű motor ezerszer jobban megszenvedi. Az megfelelő szintű olajhőfok elérése a hidegben nem egyszerű feladat, ezért hasonló előkészületeket igényel. Ha pedig minderre vállat vonnánk, akkor pedig ne csodálkozzunk ha hamar beadja a motor a kulcsot.
Összefoglalás
Minden jármű kompromisszumot kíván meg, nincs tökéletes megoldás, hiszen a felhasználási igények és szükségletek is differensek. De általános tapasztalatokat ismerünk és igenis vannak bevált praktikák, amikkel élhetővé tehető a villanyautózás télen is. Ne féljünk az ismeretlentől, inkább kérjük ki a hozzáértők véleményét és próbáljuk ki magunk is!
Jelentkezz hozzánk tesztvezetésre és ismerd meg YOYO-t személyesen!